Veldloop Stad Oudenaarde – Memorial Valentien De Smet: Een geslaagde editie!

OUDENAARDE | 01/12/2024

We kunnen ondertussen teren op een lange ervaring in het hele cross gebeuren maar alles evolueert… en veranderingen zijn er altijd. Tim tekende voor dit jaar een geheel nieuw parcours uit waardoor het voor de supporters makkelijker zou moeten zijn om vurig te supporteren.

Freddy zocht én vond heel wat medewerkers om alles in goede banen te leiden, zowel in de maanden, weken en dagen voorafgaand aan de cross als de dag zelf. De werkgroep ‘Cross Oudenaarde’ krijgt echt professionele allures!

De online inschrijvingen via atletiek.nu werden geopend. Scanners om de borstnummers aan de aankomst te scannen, werden afgehaald. Wedstrijdtruitjes vlogen de deur uit… De inschrijvingen liepen aanvankelijk maar heel zachtjes binnen (ai…) om uiteindelijk heel snel toe te nemen tijdens de laatste dagen (oef!). Het kriebelde om er in te vliegen…

Zaterdagochtend 30 november dook een grote bende heren onder leiding van Freddy het veld in om het veldloopcircuit voor te bereiden. Paaltjes in de grond slaan, nadarhekkens plaatsen, linten spannen, tenten op bouwen, podium klaarstomen, matten uitrollen, plannen en uurroosters uithangen, sponsors verwennen door hen in beeld te brengen…. Ondertussen werden in de kantine honderden naturaprijzen per leeftijdscategorie gesorteerd. Die werden in de maanden voorafgaand aan de veldloop verzameld en aangekocht.

In de middagpauze kon iedereen even op adem komen in de warme kantine om er te genieten van een aperitiefje gevolgd door een eenvoudige broodjeslunch.

In de namiddag werden de medailles geteld, juryformulieren en deelnemerslijsten afgeprint, dopinglijsten klaargelegd, de kassa’s gemaakt, envelopjes i.v.m. de geldprijzen voorzien, de wifi-apparaatjes en scanners opgeladen,…

Eindelijk… 1 december brak aan. Voor de meesten nog geen examens, dus ideaal om de spikes aan te trekken… Al vrij vroeg in de ochtend werden de laatste voorbereidingen gestart op het veld, in het secretariaat, de jury-kantine, de tenten op het veld, de kantine aan de piste. Duidelijke wegwijzers zorgden voor een overzichtelijk geheel. Het werd een koude dag met een goed voelbare bijtende wind maar… het bleef vrij lang droog. Wat miezerig weer in de namiddag kon er geen  echt modderig crossparcours van maken. Sneeuwvlokken hebben we – in tegenstelling tot vorig jaar – niet gezien.

Vanaf 9u30 begonnen zich 791 atleten (waaronder dus 159 KASVO-atleten) evenals 1042 betalende bezoekers zich over het terrein te verdelen.

Tot onze grote vreugde noteerden we een evenaring van het record aantal deelnemende KASVO-atleten: 126 jeugdatleten en 33 minder jeugdigen verdedigden de rood-zwarte KASVO-kleuren! Jammer genoeg moesten enkele KASVO-ers forfait geven wegens ziekte.

20 G-atleten (waaronder een delegatie van Houtland en De Bolster) trapten de veldloop op gang. De kleintjes konden genieten van een korte omloop op maat, hierbij bij gestaan door enthousiaste voor- en achterlopers. Aan de aankomst scanden de juryleden de aankomende sportievelingen en waren vrijwilligers actief in de weer om de kan-ben pup-min onmiddellijk van een naturaprijs te voorzien en de podiumceremonie voor alle categorieën vanaf de pupillen te verzorgen.

De speaker gaf ondertussen via een prima geluidsinstallatie de nodige commentaar op zijn vertrouwde wijze.

In het secretariaat op het terrein werd eveneens hard gewerkt. De EHBO-post werd er ingericht, 9900-nummers afgehaald én teruggebracht door atleten die niet bij een atletiekclub waren aangesloten, papieren borstnummers afgeprint om de vergeetkousen verder te helpen, telefoonnummers op de aanwezigheidslijsten ingevuld in verband met een eventuele dopingcontrole (ook dit jaar kwam de dopingcommissie naar Oudenaarde afgezakt!), resultaten verwerkt, afgeprint en gezwind naar de prijsuitdeling in de kantine gebracht. Daarnaast werden ook de juryleden er verwend en konden de medewerkers er hun lunch (netjes per persoon verpakt) afhalen en iets drinken.

Het koude weer was ideaal om in de gezellige buitenkantine 68 liter soep, 25 liter koffie en 22 liter warme chocolademelk aan de man/vrouw te brengen! 165 hotdogs zochten hun weg naar  een hongerige mond. Ook van een jenevertje kreeg je warm…

De tijd vloog voorbij… de duisternis viel. Er bleken gelukkig nog vele handen bereid om zelfs in het donker te helpen bij de afbraak- en opruimwerken zodat rond 19u het opruimwerk buiten rond was. In de kantine werden na het vertrek van de laatste supporters de sporen van het gebeuren weggeveegd en nog eens geklonken op een geslaagde dag.

In de volgende dagen verdwenen de fluohesjes van de medewerkers in de wasmachine, werden de facturen betaald en de verbeterpunten genoteerd. We kregen van velen lovende commentaar over de organisatie. Dat deed deugd. Die lovende woorden deel ik graag met al wie heeft meegeholpen aan het welslagen ervan, zowel in de dagen/weken/maanden ervoor als de dag zelf en ook erna!

DANKJEWEL!!! ZONDER JULLIE WAS DEZE VELDLOOP NIET MOGELIJK GEWEEST!!!

Wie nog even wil nagenieten, kan dat via de talrijke foto’s genomen door onze clubfotografen, die dag druk in de weer met hun camera. De foto’s zijn te bewonderen op onze website (https://www.kasvo.be/veldloop/).

Verslag: Mia Slabbaert