Elitestage VAL (Limassol) – Leerrijke stage voor atleten en coach

Voor het eerst in onze clubgeschiedenis werden 5 atleten en 1 trainster geselecteerd voor de Elitestage van de Vlaamse Atletiekliga. Margo Van Puyvelde, Ilana Hanssens, Margaux Bastil, Killian Mersseman en Jaron De Vriese mogen hun koffers klaarmaken voor een tweeweekse stage in Limassol (Cyprus). Als trainster zal Ilse Van Nerom onze atleten voor 1 week vergezellen.

Van 3 tot 17 april zal een groot deel van de elite- en beloftenwerking van de Vlaamse atletiekfederatie in Cyprus vertoeven ter voorbereiding van het zomerseizoen 2022. De atleten en omkadering zullen in het luxueuze 5-sterrenhotel St-Raphael Hotel verblijven. 10 minuten rijden van het hotel ligt het Tsirion Stadion. Op deze locatie werken de atleten hun trainingen af.

We zijn als atletiekvereniging heel trots op de selectie van onze KASVO-leden. Het harde werk van de voorbije maanden wordt beloond met deze Elitestage. We zien hun dan ook als een voorbeeld voor veel (jongere) clubgenoten.

KASVO wenst Margo, Ilana, Margaux, Killian, Jaron en Ilse een sportieve, leerrijke en vooral toffe atletiekstage toe!

Margaux’s dagboek van vrijdag 15 april

Vandaag stond ik rond 8:00 op. Om 8:10 ging ik met Zoë en Merel naar het ontbijt. We hebben ons favoriet ontbijtje ondertussen gevonden, dus elke ochtend eten we ongeveer hetzelfde. Yoghurt met frambozen, sneetje brood en notenrepen. De trainer van Rani Rosius kwam ons vergezellen bij het ontbijt. Om 9:15 vertrekt de bus naar de piste. We moesten ons goed insmeren, want het zonnetje brandde fel vandaag. De training bestond uit een deel hordenbeweeglijkheid, deeltje snelheid en een deeltje uithouding.

Rond 13:00 is het tijd voor ons middagmaal. Vandaag aten we veel groentjes en wat rijst met kip. Zoë, Merel en ik hebben hier een fiets gehuurd, dus tussen de 2 trainingen door zijn we even met de fiets naar een lokaal bakkertje gereden. Heerlijk 😜.

Om 16:30 staat sessie 2 op de planning. Op het grasveldje aan het hotel doen we mobiliteit en stabilisatie. Super leuk in het zonnetje 🌞

Tijd voor het avondeten. Elke avond is er een thema qua eten. Vandaag was het Mediterraans. Na het avondeten zijn we nog wat gaan fietsen en dan was het bedtijd :))

Killian’s dagboek van woensdag 13 april

Om 8u staan Jaron en ik op om om 8:10 naar het ontbijtbuffet te gaan. Voor mij is dit elke ochtend bijna hetzelfde: 4 kleine pannenkoekjes met siroop op, een wafeltje met een spiegelei, een wafeltje met yoghurt en fruit en een vers fruitsapje. Om 9:15 vertrekt de bus naar de piste voor de eerste training van de dag.

Op het programma staat zandbak, medicine ballen en snelheid over wickets. Het deel met spikes over de wickets heb ik overgeslagen omdat mijn adductors begonnen stijf te worden. Dan ben ik naar de kiné gegaan om de stijfheid er zo goed mogelijk uit te halen. Ik lag daar zeer goed in de zon terwijl de kiné me aan het masseren was 😉. Om 12:30 vertrekt de bus terug naar het hotel waar we bijna direct naar het buffet gaan met fruit als dessert.

Tussen de 2 trainingen door nemen we wat rust en we hebben een aflevering van Reizen Waes gekeken. Daarna moeten we al bijna vertrekken naar de bus die om 15:30 vertrekt naar het stadion. Op het programma staat uithouding dus maw tempoloopjes. We waren met 3 dus ze gingen vlot. We praten wat na op de piste en op de bus was het kijken naar de Brabantse Pijl. Eenmaal terug in het hotel was het douchen en naar het avondbuffet gaan. Op het menu: Cyprus buffet met dessert:). Door het vele verkeer hadden we na geen van de 2 trainingen tijd om in het zwembad te springen om de spieren wat af te koelen en ons te amuseren.

In de avond spelen we nog spelletjes ; vandaag was het ping pong (rond de tafel en andere zelf gemaakte varianten) en een nieuw spel: The Mind. Om 22:45 was het lichten uit en slapen voor een volgende (rustigere) dag.

Ilana’s dagboek van zondag 10 april

Zondag = rustdag

Vandaag mochten we een beetje langer slapen. Diegenen die zin hadden konden meegaan met een geplande tour die van start ging om 10u. Als ontbijt nam ik deze keer een extra wafeltje! Ze zijn heerlijk! Na het ontbijt had ik nog een klein halfuur over en werkte ik wat voor school. De paasvakantie is helaas ook blok voor mij, dus probeer ik af en toe toch achter de laptop te zitten.

Op uitstap bezochten we eerst Kourion. Dat is een oud amphitheater op zo’n 25km van het hotel. Met een groepje van 30, vooral de jongeren onder de atleten, reden we met een grote bus naar daar. Daarna reden we naar een ander klein stadje waarvan ik de naam niet meer weet. Alles is ook in het Grieks geschreven waardoor het moeilijk is woorden of borden te begrijpen. 😉

Daarna gingen we door naar Lofou. De Vlaamse Atletiekliga had gereserveerd in een lokaal Grieks getint restaurantje (we zitten in het Griekse deel van Cyprus). Het was zeer lekker, maar wel veel te veel. Erna deden we nog een wandeling door de smalle straatjes om ons eten te laten zakken. We zagen er onder andere een authentieke molen om olijven te pletten en zo olijfolie te maken. Ik heb er eens goed aan gedraaid :)) !

Terug op hotel heb ik eerst even voor school gewerkt. Erna aan het zwembad waterpolo gespeeld. En deze dag goed afgesloten met een lekkere maaltijd in het hotel met als thema ‘boeren-eten’.

Verslag door trainster Ilse Van Nerom

10/04 – Eerste week van het trainingskamp zit erop

Mijn weekje op de federale stage is voorbij gevlogen. De zon, sfeer en goede nachtrust hebben de batterijtjes weer opgeladen. Gisteren sloten we de eerste stageweek af met een drankje. Vandaag vlieg ik terug naar België.

Voor de atleten staat er een rustdag op het programma. Ze gaan vandaag met de bus op daguitstap.
Vanaf morgen vliegen ze er weer in onder de veilige vleugels van Philip.

07/04 – Leerrijke stage voor atleten en coach

Ondertussen zijn we een paar dagen ver in de stage. Het weer is mooi, het hotel fantastisch, de trainingspiste ideaal en de sfeer super. Met andere woorden er kan onder de beste omstandigheden getraind worden. Onze dagen zien er meestal als volgt uit:
– 8u, ontbijt
– 9u15, vertrek naar piste voor training 1
– 13u, middagmaal gevolgd door platte rust op de kamer of aan het zwembad
-15u30 vertrek naar piste voor training 2 ( of rust /kiné …)
– 19u avondmaal + vrije tijd voor atleten. Voor de trainers volgt er dan nog een bijscholing.

Ik zie de atleten volop genieten van deze leerrijke stage.

03/04 – Vertrek naar Limassol

Vandaag liep de wekker wel heel vroeg af. Om 3u trokken de meesten op pad – eerste afspraak om 3u30 met taxi De Meyer die ons groepje naar de luchthaven bracht. Via een tussenstop in Wenen kwamen we rond 13u30 plaatselijke tijd (1u later dan in België) aan in Cyprus. Bij het verlaten van de luchthaven moesten we even bekomen. Vertrokken deze ochtend bij -3 ° en hier dan in de warmte (26° ) terecht komen. Het was even aanpassen (maar je hoort ons niet klagen 😉). Met de bus gingen we naar het hotel waar we nog net op tijd waren voor de maaltijd. Vanavond volgde dan een briefing. Morgenochtend start de stage echt – we vertrekken om 9u naar de piste voor de eerste training.